Pin-up make over: Merel

foto6

Een tijdje geleden had ik een gezellig dagje gepland met mijn vriendin Merel. We moesten nodig bijkletsen en terwijl zou ik haar haar en make-up doen. Niet voor een speciale gelegenheid, maar gewoon voor de leuk! Dat wilde ik al heel lang eens doen, want Merel heeft prachtig haar en een heel mooi gezicht om op te maken. Vandaag deel ik graag het resultaat met jullie. Wat is ze mooi hè?

Merel heeft een hele andere stijl dan ik. Ze is heel hip en houdt van moderne, sportieve kleding en minimalistische accessoires. Haar dagelijkse make-up is basic: vaak alleen mascara, eyeliner en blush en af en toe ook oogschaduw en lipstick. Veel make-up heeft ze ook helemaal niet nodig! Met haar kapsel varieert ze wat vaker. Merel heeft heel mooi haar en ook een heel mooi gezicht. Ik ben jaloers op haar jukbeenderen en kaaklijn! Ook haar huid is heel zuiver. Echt een fijn canvasje om mee aan de slag te gaan. Dit is Merel before:

Ik begon met het haar. Met de krultang (met klepje) krulde ik het hele haar in kleine plukjes. Bij de glamour kapsels van tegenwoordig krul je vaak van het gezicht weg. Voor een vintage kapsel krul je echter altijd omlaag, dit doe je door het klepje van je krultang boven te houden. De voorkant van het haar krulde ik vanuit de zijscheiding in een paar secties opzij naar beneden en de rest van het haar verdeelde ik van boven naar beneden met de bolling van het hoofd mee. Alle plukjes zette ik vast met een speldje. Zo kan de pluk afkoelen in de juiste vorm, krijg je een sterkere krul dan wanneer je de krul meteen loslaat en behoudt je je krullen ook veel langer. Deze manier van krullen wordt ook wel aangeduid met ‘pincurls’:foto3

Terwijl de pincurls afkoelden ging ik verder met de make-up. Om tot de typische pin-up look te komen koos ik voor een duidelijke winged eyeliner en een felle lipstick. Omdat de haarbloem die ik in het kapsel wilde verwerken roze was, besloot ik geen rode maar knalroze lipstick te gebruiken. Ook kenmerkend voor de pin-up look zijn de duidelijke ‘high arched’ wenkbrauwen, oftewel wenkbrauwen met een duidelijke knik op 2/3 van de wenkbrauw. Merel heeft van zichzelf hele duidelijke, volle wenkbrauwen, maar ze zijn wel redelijk recht. Ik heb er niet te veel aan gecorrigeerd want dan zou ze niet meer op zichzelf lijken. Wenkbrauwen zijn heel bepalend voor je gezicht dus je moet niet te ver willen afwijken van de natuurlijke vorm. Verder heb ik een neutrale ooglook gemaakt met matte, natuurlijke oogschaduws. Glans en glitter kan je bij pin-up beter achterwege laten. Na de foundation en gezichtspoeder heb ik het gezicht van Merel geshaped met een koel kleurige contourpoeder. Merel heeft al een geweldige botstructuur en dat wilde ik nog meer benadrukken. De blush en highlight doet hier nog een fijn schepje bovenop:

foto15Toen konden de speldjes uit het haar worden gehaald. En dat is natuurlijk altijd leuk… Na de krullen met de vingers te hebben los gemaakt, borstelde ik de krullen goed door met de tangle teezer borstel. Vervolgens maakte ik vanuit de zijscheiding van de voorste, bovenste plukken een ‘barrel roll’. Achter de barrel roll trok ik over het hoofd een scheiding van oor tot oor en van het overgebleven haar draaide ik aan beide kanten van het hoofd een victory roll. De voorkant van dit kapsel was het meest bepalend. De achterkant van het haar heb ik in verschillende delen ook ingerold. Een mega hoeveelheid haarspray en de haarbloem erbij en het kapsel was klaar.

Omdat Merel ook weer met het openbaar vervoer naar huis moest, en ze niet gewend is aan de pin-up look, maakte ik ook nog een wat meer draagbare look. Hiervoor haalde ik alle rollen behalve de barrel roll los, gooide het losse haar in een hoog staartje en voegde een zakdoek toe:

Het was superleuk om Merel om te toveren tot sexy pin-up. Ik ga zeker vragen of ze nogmaals model wil zitten zodat ik ook eens een tutorial kan opnemen voor een dergelijk vintage kapsel!

1 thought on “Pin-up make over: Merel”

Geef een reactie

